Hollands feestje in Lombok

Vanuit Ubud vertrok ik per busje en daarna veerboot naar Lombok. Het was een lange dag reizen, want het was allemaal weer op een Aziatische manier georganiseerd en alles duurde langer dan verwacht. Maar na een hele dag onderweg te zijn geweest kwam ik aan in Kuta, plaatsje in het zuiden van Lombok.

Het hostel waar ik verbleef had die avond gratis pizza’s. Dat was lekker binnenkomen. Aangekomen bij het restaurant leek het meer alsof ik in Nederland was dan in Indonesië. Wat een invasie aan Nederlanders. Denk dat 50% van het restaurant Nederlands was. Overal hoorde ik mensen gewoon Nederlands praten.

Die avond deden we nog ergens een drankje. En toen hoorde ik ineens mijn naam. Een meid die ik in Uluwatu had ontmoet was toevallig ook vandaag aangekomen in Kuta. Naast haar stond weer een jongen die ik had ontmoet in Siquijor in de Filipijnen. Klein wereldje is het af en toe ook.

Onze planning was om scooters te huren en het eiland rond te gaan rijden. Uiteindeijk waren we met een groep van vier man toen we vertrokken de dag erna. Het duurde allemaal wat langer dan verwacht, want helmen waren verplicht door het hostel, maar ze hadden er geen met een bandje. Dus geen helm gaf daadwerkelijk bescherming. Maar in de middag hadden we allemaal een scooter en een helm en gingen we op pad.

Zonder echt een plan reed ik voorop. We wisten niet naar welke plaats we wilden rijden, maar keken gewoon hoe het liep. We stopten onderweg nog een keer op een lokale markt en kochten wat fruit. Om vervolgens door te rijden naar Pancor waar we op zoek gingen naar een hotel. Het eerste hotel wat we vonden zag er echt goed uit. Ik was verbaasd. Want het was een plaatsje van niks. Maar helaas, volgeboekt.

Zij stuurde ons naar een ander hotel. En dat viel wat meer binnen mijn verwachtingen, haha. Wat een spookhotel was dat. We vonden eerst al niemand, maar de eigenaar bleek aan het bidden te zijn. Na zijn gebed kwam hij eraan. Wij vroegen naar de kamers en of we ze eerst mochten zien. De eerste kamer had een mooi behang van schimmel. Het zag er echt niet schoon uit.

Uiteindelijk vroegen we of we de ‘Deluxe Rooms’ mochten zien. Luxer dan dat werd het niet in dit hotel. En deze kamers hadden beduidend minder schimmel. Dus we kozen daar maar voor. De badkamer was nog steeds ranzig, maar het was even niet anders. De bedden waren daarentegen wel goed!

Na een heerlijke nacht in de superluxe suite gingen we verder. Vandaag gingen we richting Mount Rinjani. Een berg in het midden van het eiland die bekend staat vanwege de vele trekkingen die er gemaakt worden. Helaas is dat nu niet mogelijk door de aardbevingen die ze nog vrij recent hebben gehad. Dus we reden er maar gewoon omheen.

Op een mooie slingerende route met veel apen links en rechts en steeds mooier wordende vergezichten reden we richting de berg. In de dorpjes rondom de berg werd steeds beter zichtbaar dat de aardbeving veel kapot gemaakt heeft. Bijna alle huizen hadden schade, sommige werden helemaal opnieuw gebouwd. Veel werd gerestaureerd. Er waren veel tijdelijke woningen in elkaar geknutseld met alle vormen van plaat die ze maar konden vinden.

We sloten de dag af bij het dorp vanwaar uit normaal de trekkingen beginnen. Ook hier was duidelijk te zien dat de aardbeving veel gesloopt had. Veel werd gerestaureerd. Maar ook veel niet meer. En zeker nu er niet geklommen kan worden is dat natuurlijk wel een doodsteek voor veel bedrijven daar.

De reden dat we naar het dorp ging is om twee watervallen te bezoeken. We parkeerden onze scooters en er kwam een local naar ons toe. Hij vroeg wat we wilden doen. Hij adviseerde ons om alleen naar de eerste waterval te gaan. Als we de tweede ook wilden bezoeken adviseerde hij een gids. Want het was nu gevaarlijk geworden om er te komen. Zelfs een lokale gids was er al gestorven.

Aangezien er donkere wolken aankwamen besloten we enkel de eerste waterval te bezoeken. Het was wel een mooie waterval en het was gelukkig niet zo druk. Als er 10 man was het veel.

Die middag reden we vervolgens door naar Sengiggi, want daarvan wisten we dat het een vrij toeristisch plaatsje is. En aangezien Indonesië een moslimland is bier niet overal te krijgen. We hadden er allemaal wel zin in. Dus we besloten om een aardig stuk te rijden.

Die avond bij een super relaxte strandtent gezeten. De volgende dag deden we het rustig aan en gingen we eerst naar een strandje. Vervolgens reden we via de normale weg terug naar Kuta.

Het was de bedoeling om de dag erna te vertrekken met een vierdaagse boottocht naar Flores. Maar helaas waren we wat laat met boeken. Dus die moesten we twee dagen uitstellen. Deze twee dagen vooral gerelaxt in het zwembad van het hostel. En ’s avonds gingen we de stad in op zoek naar feestjes, maar die waren er niet zoveel.

Nog wel mijn Lombok trip afgesloten met een supermooie zonsondergang. Check hieronder.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.